Dankh

Praktijk natuurgeneeskunde en life coaching - Nijmegen

06sep

Heb jij behoefte aan verbinding?

En vind je dat niet altijd eenvoudig?

Dan ben je niet de enige. De afgelopen tijd ben ik veel bezig geweest met het thema verbinding. Hoe verbind ik mij met mezelf en hoe verbind ik mij met andere mensen?  Waar laat ik de verbinding los of ontstaat ongemerkt verwijdering? Waardoor ga ik uit verbinding? Wat zijn triggers van buiten die me diep raken en die me doen sluiten?

In- verbinding- zijn in al haar facetten is een van mijn levensopdrachten. Zowel privé als beroepsmatig ben ik intensief hiermee bezig. ‘Verbinding is dé reden waarom we hier zijn, het geeft zin en betekenis aan ons leven.’ (Brené Brown)

Het lijken momenteel niet alleen mijn vragen over verbinding die me bezighouden want om me heen zijn veel mensen ermee bezig. Misschien herken jij dit ook.

Verbonden blijven met de mensen waarvan we houden is niet perse eenvoudig. Een gezonde emotionele verbinding aangaan en houden met anderen begint bij jezelf. Verbonden zijn met wie jij in wezen bent is ieders opdracht. Verbinding gaat ook over liefde, liefde voor onszelf en liefde voor een ander en hoe we steeds weer opnieuw de verbinding daarmee moeten maken.

Rainer maria Rilke schrijft over het mysterie van de liefde:  ‘Dat de ene mens van een andere mens moet houden, dat is misschien wel de moeilijkste taak, de ultieme taak, de eindtoets, het werk waarvoor al het andere werk slechts voorbereiding is.’

In mijn zoektocht ben ik een aantal inspirerende boeken* hierover tegengekomen die me een spiegel voorhielden en me inzichten gaven. Inzichten die maakten dat vragen die ik had een antwoord kregen. Dat gebeurtenissen en ervaringen die los leken te zweven één verhaal werd waar een lijn in kwam. En ik kwam een hele eenvoudige en tevens heel indringende ‘oefening’ tegen waarbij je meteen een intense verbinding maakt met een ander.

Er staat steeds meer druk op echte verbinding. We zijn steeds minder echt met elkaar en met onze omgeving in contact door drukte en door afleiding van buitenaf zoals bijvoorbeeld door de smartphone.

Als je net als ik ook behoefte hebt aan echte nabijheid en verbinding met een ander en als je soms ook moeite hebt om dit contact te maken probeer dit dan eens >

De oefening is eenvoudig:

Kijk elkaar eens echt in de ogen, in stilte, een paar minuten lang. Dit kun je doen bijvoorbeeld voordat je begint met een gesprek of voordat je ’s morgens opstaat of voor je inslaapt (als je samenwoont). Niet vluchtig dus, maar een paar minuten. Praat er niet bij. Voel wat het doet. In onderstaand kort filmpje kun je zien wat er dan kan gebeuren.

(Tip > Als je op YouTube klikt onderaan de video dan kun je het filmpje in YouTube bekijken op een groot scherm)

 

*Boekentips:

  • Houd me vast, zeven gesprekken voor een hechte(re) en veilige relatie. Dr. Sue Johnson, 2008, Kosmos Uitgevers, Utrecht/Antwerpen
  • Liefdesbang, Overwin verlatingsangst en bindingsangst. Hannah Cuppen, 2014, Uitgeverij AnkhHermes, Utrecht
  • Geweldloze communicatie. Marshall B. Rosenberg, 2006, Lemniscaat b.v., Rotterdam
COMMENTS
Plaats hier je reactie!

Dit veld graag vullen!
Email adres is verplicht!

29jun

Bijna vakantie en doodmoe? 

 

 

 

Lies werkt in het beroepsonderwijs en is de laatste weken bekaf.  "Pff, het lijkt wel of het ieder jaar erger wordt", verzucht Lies. "Ieder jaar weer meer werk dat af moet, steeds meer vragen van collega's. Ik ga ieder jaar vermoeider de vakantie in."

Dat is heel vervelend voor Lies, ze geeft veel van haar energie weg en dat hoeft niet perse.

 

 

In deze tijd van het jaar als het hoogzomer is staat je eigen energiepeil ook op zijn hoogst. Althans,.... dat zou zo natuurlijkerwijs horen te zijn. Maar hoeveel mensen lopen nu net als Lies op hun laatste endjes voor de vakantie? Alle energie wordt opgebruikt om aan deadlines te voldoen. Vaak ook nog deadlines die voor anderen belangrijk zijn of die door anderen gesteld zijn. Ik herken het zeker van mezelf toen ik nog in het onderwijs werkte. Merk jij het ook?

Lies is heel sensitief en serieus in haar werk, dat maakt haar een fijne zorgzame en loyale collega. Een van de uitdagingen voor hoogsensitieve mensen in het werk (en daarbuiten) is om in contact te blijven met zichzelf. De kwaliteit om (onuitgesproken) behoeften van anderen aan te kunnen voelen kan een valkuil worden waarin je je zelf verliest. Als je referentiepunt te vaak en te veel buiten je zelf ligt, kun je op een gegeven moment ook niet meer voelen wat jij nodig hebt, in je werk bijvoorbeeld. Je raakt overprikkeld en vermoeid. De stress loopt op.

Hoe verleg je je focus van buiten naar binnen als je in eerste instantie gericht bent op de behoeften en vragen van anderen? Hoe voorkom je dat een vraag van een ander bijna automatisch als een appèl voelt om te reageren en in actie te komen? Of zoals Lies zegt dat een vraag via de email aan álle collega's al voelt als een verzoek aan haar persoonlijk. Ze heeft al gereageerd voor ze het in de gaten heeft en daarmee nog meer werk op haar bord geladen.

Lies traint zich om stap voor stap haar aandacht te gaan verleggen van buiten naar binnen. Om haar referentiepunt te veranderen.

Je referentiepunt veranderen betekent anders gaan zien. Anders zien, is anders denken, is anders voelen, is anders gedragen.

En trainen betekent oefenen, soms weer vergeten en fouten maken. Zoals Lies die natuurlijk toch nog weleens 'Ja' zegt waar ze eigenlijk 'Nee' zou moeten zeggen. Maar dan herstelt ze het en geeft het probleem terug aan de eigenaar.  Met vallen en opstaan nieuw gedrag aanleren. Het niet meteen goed hoeven doen is moeilijk als je perfectionistisch bent én tegelijkertijd is het toch niet onmogelijk. Lopen heb je immers letterlijk met vallen en opstaan geleerd. En dat heeft je perspectief enorm veranderd!

Hier alvast ook een tip voor jou om je na de vakantie op gang te helpen je aandacht te verleggen naar binnen  >>

Neem de tijd om weer in contact te komen met wat jij belangrijk vindt in je werk (en daarbuiten) en laat dat je innerlijk kompas zijn.

Ik bedoel letterlijk tijd er voor nemen. Bijvoorbeeld ná de zomervakantie als je uitgerust en helder bent. Vóórdat je de mailbox opent en belangrijke en dringende zaken (van anderen) je aanvliegen. 

Zoek jouw manier om in contact te komen met je verlangen, met wat jij belangrijk vindt. Ga zitten, neem een bad, ga wandelen, mijmeren, mediteren, neem staartijd, ga met iemand praten. Trek er in ieder geval minimaal een dagdeel voor uit om in contact te komen met je binnenste voordat je je weer stort in je werkend leven.

Stel je zelf de vraag: wat kan ik doen (en doe ik nu niet) dat een enorm positief effect op mijn werk zou hebben als ik het regelmatig zou doen? 

(je kunt je deze vraag ook stellen als je geen werk hebt)

Lies realiseert zich dat het belangrijk voor haar is om met mensen samen te werken waar ze energie van krijgt, waarna ze ging zorgen dat ze daar invloed op kon uitoefenen. Haar neiging om altijd 'Ja' te zeggen op een verzoek van anderen tackelde ze door bedenktijd in te lassen met de vraag aan haarzelf of ze dit wel echt wilde. Zo kon ze er ook extra op letten dat een vraag van een ander niet haar probleem werd. Daar is ze zich op gaan focussen.

Het is wel belangrijk dat je datgene doet waar je ook invloed op hebt. 

Bouw vervolgens reminders in op een dag om je eraan te herinneren wat je focus is. Het klinkt misschien gek, maar een uitstekende plek om je te helpen resetten door de dag heen is bij een bezoek aan het toilet. Daar zit je even rustig en kun je je afvragen: ben ik nog bezig vanuit mijn referentiepunt of ligt dat inmiddels buiten mijzelf? Haal diep adem en pak je focus terug. En laat jouw focus de meetlat zijn waarlangs je beslissingen en acties legt.

Voor nu alvast een heerlijke vakantie.En mocht ik je kunnen helpen om net als Lies je focus helder te krijgen dan hoor ik het graag.  

Hartelijke groet,

Patricia Akkermans

 

Bron en inspiratie;  Stephen Covey, de zeven eigenschappen van effectief leiderschap.

COMMENTS
Plaats hier je reactie!

Dit veld graag vullen!
Email adres is verplicht!

05jun

 

 

Er ontluikt altijd weer nieuw leven ook al lijkt het nog zo dor.

 

BLOND

Ritselend pampasgras

in stralende winterzon

fluistert alvast belofte

over zomergroen gewas

 

 

© Patricia Akkermans

Heb jij jezelf een belofte gedaan deze winter? Bijvoorbeeld om meer te genieten, om meer tijd voor jezelf te nemen, je zelf meer te waarderen, milder te zijn naar jezelf of om nu eindelijk eens dit of dat te gaan doen? Heb jij hoopvol in de toekomst gekeken en een beeld gezien van hoe het zou zijn als je de belofte aan jezelf waarmaakt? 

En...heb je stappen gezet om dichterbij dat beeld te komen? Waar sta je nu?   

Niet elk begin is vruchtbaar. Een belofte aan jezelf is als nieuw leven dat gekoesterd wil worden, dat aandacht en zorg nodig heeft. Het moet kunnen wortelen en hechten in jou, ruimte krijgen en in een goede bedding vallen.

Elk jaar krijgen we weer nieuwe kansen om nieuw leven in ons wakker te maken. Ook wij als mens zijn als een zaailing. De lente op haar hoogtepunt is een goede tijd om te zien wat geleefd wordt en wat geleefd wil worden in ons en door ons. 

Tot een volgende keer.

Hartelijke groet,

Patricia

COMMENTS
Plaats hier je reactie!

Dit veld graag vullen!
Email adres is verplicht!

05apr

Een nieuw begin

komt na groeipijn

 

 

Transformatieprocessen in de natuur geven het voorbeeld voor ons, de ontwikkelende mens. Zit je in een veranderingsproces? Probeer kalmte te bewaren temidden van onzekerheid en het gevoel vast te zitten. Benut de groeitijd tot het uiterste, dan komt het beste dat jij te bieden hebt naar buiten. 

 

Vleugelen

Het is net

als bij een vlinder,  

eigen kracht ontpopt

van binnenuit

in innerlijke tijd en tempo.

Als alle levenslust

in vleugels is gevloeid

pas dan

vliegt de vlinder uit.

 

© Patricia Akkermans

COMMENTS
Plaats hier je reactie!

Dit veld graag vullen!
Email adres is verplicht!

12mar

Gezond egoïsme

‘Gezond egoïsme is je verantwoordelijk voelen voor je eigen behoeften’,  is een uitspraak van Lisette Thooft. En hoe moeilijk is dat toch!

 

Opvallend veel mensen die in de praktijk komen hebben last van een vol of een druk hoofd. De hele dag door maakt hun hoofd overuren om alle gedachten, gevoelens, indrukken en prikkels te verwerken. Ze rennen van hot naar her, altijd druk en geen tijd om stil te staan. Een van mijn klanten zegt dat ze vaak haar hoofd vergeet uit te zetten waardoor de overgang van drukte naar rust en ontspanning niet gemaakt wordt.

Een vol hoofd heeft ook invloed op kwaliteit van slapen waardoor langzaamaan de batterij steeds verder leegloopt en je al moe bent als je opstaat. Je geeft teveel weg aan andere mensen en activiteiten en je geeft te weinig aan jezelf. Je neemt je eigen behoeften aan bijvoorbeeld rust en stilte niet serieus.

Vaak komen deze klachten voor in combinatie met weinig tot geen ruimte nemen voor jezelf. Vooral vrouwen hebben daar last van. Het huis is vol met partner en kinderen die allemaal hun ruimte innemen. Maar waar blijf jij? Waar is jouw ruimte? En dat bedoel ik zowel letterlijk als figuurlijk.

In de praktijk help ik mensen energetisch met mijn handen om ruimte te maken in een druk en vol hoofd. Ik leg mijn handen onder het hoofd, masseer de schedelrand en duw voorzichtig met mijn vingers op bepaalde punten op het hoofd. Men ervaart hierdoor dat er meer ruimte en rust ontstaat, het voelt leger en luchtiger in het hoofd. Maar is er zoveel dat je zelf ook kunt doen.

Begin er mee om in een vol huis een plekje voor jezelf te maken. Als er geen kamer over is (wat vaak het geval is) maak dan een hoekje vrij in huis dat je tot jouw plekje maakt. Als je daar regelmatig vertoeft dan krijgt deze plek jouw energie en geeft het je ook rust en energie terug.

Daarnaast leer ik mensen een hele eenvoudige aandachtsoefening die ze elke dag kunnen doen. De ervaring leert dat deze oefening meteen rust brengt en energie geeft. Als je deze oefening iedere dag doet neemt de drukte in je hoofd echt zienderogen af.

De oefening is om dagelijks even in stilte te zitten, al is het maar 5 minuten. Doe het volgende:

  • ga rechtop zitten met je voeten op de grond, voel je voeten op de grond,
  • leg je handen losjes op je bovenbenen,
  • houd je ogen een beetje geopend of gesloten,
  • ontspan je kaak,
  • adem rustig in en uit, 
  • voel het rustpunt ‘onderaan’ de inademing voordat je weer uitademt, daar zit je innerlijke rustpunt.

Als het moeilijk is om in die stilte niet in gedachten op te gaan en je merkt dat je in je gedachten zit, kan het je helpen als je steeds bovenstaande punten bij jezelf naloopt.

Je kunt ook buitenshuis een plek zoeken waar je rust ervaart en oplaadt. Ik heb een klant die op haar dagelijkse rondje met de hond stilstaat bij een bepaalde boom en daar met haar handen op de stam de energie voelt stromen in haar handen. Van de wandeling en het stilstaan bij de boom laadt zij op en komt haar hoofd tot rust.

Ruimte maken voor je eigen behoeften is dus niet in negatieve zin egoïstisch. Deze gedachte weerhoudt mensen er soms van om het te doen. Onthoud dat alleen jij zelf verantwoordelijk bent voor je eigen behoeften, dus ga er maar voor staan!

Hartelijke groet,

Patricia Akkermans

Moeite met ruimte maken voor jezelf kan ook met pleasegedrag te maken hebben. Hierover schreef ik al eens een blog > ‘als het u belieft’..

Als jij een vol hoofd hebt en je het moeilijk vindt om bovenstaande tips uit jezelf handen en voeten te geven dan kan ik je ondersteunen er een start mee te maken. Maak een afspraak via patricia AT dankh DOT nl of bel 0625541120

COMMENTS
Plaats hier je reactie!

Dit veld graag vullen!
Email adres is verplicht!